De Jenga-techniek
Teksten maak je het best zo kort mogelijk. Hoe minder woorden erin staan, hoe sneller en makkelijker de lezer ze kan verwerken. Hoe schrijf je bondige teksten? Dat kan met de Jenga-techniek.
Je hebt als kind zeker ooit Jenga gespeeld. De spelers bouwen dan een toren van houten blokken. Vervolgens moeten ze om de beurt een blok uit de toren halen. Maar de toren mag natuurlijk niet omvallen.
Hetzelfde kan je doen met een tekst. De bedoeling is om zoveel mogelijk overbodige woorden uit je tekst te halen zonder dat de tekst in elkaar zakt.
Het idee komt uit ‘Online invloed’ van Bas Wouters en Joris Groen. Zij leggen in hun boek uit hoe je psychologie toepast om het gedrag van mogelijke klanten te beïnvloeden. Een van de toepassingen is de Jenga-techniek. Daarmee maak je (online) teksten krachtiger. Wouters en Groen geven het volgende tekstje als voorbeeld*.
Wanneer je een zin of misschien zelfs een hele tekst schrijft, dan schieten je er een hoop woorden te binnen en voor je het weet creëer je vaak iets wat net een beetje te lang is. We adviseren je daarom om woorden op te sporen die je in feite gewoon kunt weglaten. In de meeste gevallen kom je erachter dat je meer dan 50 procent van de woorden gewoon kunt missen. Die zijn volkomen redundant.
Dit maakte ik ervan, met de Jenga-techniek.
Wanneer je schrijft, maak je vaak iets dat te lang is. Zoek daarom woorden die je kunt weglaten. Vaak kan je meer dan 50 procent missen.
Nog een voorbeeld uit de polis van een verzekering.
Niet-betaling van de opgelegde premie op de precieze vervaldag levert grond op tot opzegging van de gemaakte verzekeringsovereenkomst mits de verzekeringnemer in gebreke is gesteld via een voorafgaandelijk aangetekend schrijven.
Ik maakte dit ervan:
Betaalt u de premie niet voor de vervaldag? Dan kunnen wij uw verzekering opzeggen. U krijgt wel eerst een aangetekende brief.
Zo. Meer woorden heb je niet nodig om je boodschap over te brengen.
Hoeveel woorden kan jij in jouw tekst schrappen met deze techniek?
Meer info: ‘Online invloed: Zo pas je bewezen gedragspsychologie toe voor betere online resultaten’, Bas Wouters en Joris Groen, Amsterdam, Boom uitgevers, 415 p.
*Het voorbeeld is overgenomen met toestemming van Bas Wouters.
Comments