• Farida

SOS nieuwsbrief: stel je nieuwsbrief samen in een handomdraai

Als je nieuwsbrieven schrijft voor je organisatie, ben je grotendeels afhankelijk van de inbreng van je collega's. De kwaliteit van die inbreng varieert sterk. De ene collega heeft een vlotte pen. De andere stuurt je snel snel een tekstje door, terwijl die druk druk andere brandjes blust. En dat zal je geweten hebben. Bundel al die teksten maar eens in een interessante en aantrekkelijke nieuwsbrief.

Foto van Flood G. via Flickr

Droom je er stiekem van dat je collega’s een tekst aanleveren waarin je hooguit wat punten en komma’s moet aanpassen? Download de moeder van alle nieuwsbrief-sjablonen!

Leidraad voor je nieuwsbericht
.docx
Download DOCX • 51KB

Hoe werkt het sjabloon?

Je collega’s doorlopen drie stappen.


1. Laat je collega’s vooraf nadenken

Dé klassieke fout als je een tekst moet schrijven: je begint meteen te, euh, schrijven. Dwing je collega’s om eerst een stap achteruit te zetten. Laat hen nadenken over deze cruciale vragen:

  • Wie willen ze bereiken met het nieuwsbericht?

  • Wat is de kernboodschap?

  • Wat willen ze bereiken bij hun lezers?

Laat je collega’s elke vraag zo concreet mogelijk beantwoorden. Wedden dat deze eerste stap ervoor zorgt dat je collega’s sneller ter zake komen?

Extra voordeel: voor jou is deze voorbereiding een stevige houvast als je het bericht naleest.


2. Bied je collega’s structuur

Wat is relevant voor de lezers en wat minder? Een eenvoudige vraag, maar het antwoord is dat vaak niet. We hebben de neiging om verschillende boodschappen in één tekst te proppen. Resultaat: een doolhof van woorden. En weg lezer.


Het vraagt wat denkwerk om hoofdzaak van bijzaken te scheiden. Daarom maak ik een onderscheid in het sjabloon tussen:

  • de eerste alinea met de kernboodschap

  • de rest van de tekst met informatie die de kernboodschap ondersteunt

Alles wat niet past in dat schema, vliegt er onherroepelijk uit. Schrappen was nog nooit zo eenvoudig.


En ook nog dit: hoe vaak las je een nieuwsbericht en dacht je nadien: mooi, en wat nu? Dat krijg je bij een nieuwsbericht zonder duidelijke ‘call-to-action’. Die actie kan van alles zijn: je inschrijven voor een evenement, een vragenlijst invullen, klikken op een link met meer informatie … Vraag dus expliciet aan je collega's om een concrete call-to-action toe te voegen aan het bericht.


3. Vraag een beeld

Hoera, je hebt een vlot nieuwsbericht! Nu moet je nog zoeken naar een passend beeld. Waarom vraag je niet eerst aan je collega of die een foto in gedachten heeft?


Toegegeven, als je niet vertrouwd bent met de technische aspecten van een goede foto, lijkt het alsof je een speld in een hooiberg zoekt. Daarom vind je enkele tips in het sjabloon om je collega’s op weg te helpen. Een lijst met websites waar je rechtenvrije foto’s in hoge resolutie vindt, krijg je erbovenop.


Hoe kan jij het sjabloon gebruiken?

Is het makkelijker voor jou om het sjabloon in een gedeeld Google doc, Google Form, of nog een ander format door te sturen? Of zet je het graag naar jouw hand? Doe gerust, daar dient het sjabloon voor.


Heb je een suggestie om het sjabloon nog beter te maken? Mail naar farida.barki@wablieft.be. Jouw collega-nieuwsverzamelaars zijn je dankbaar.




Met dank aan Tine Hendrickx, Geertrui Bogaert, Sander Spanhove, Adel Mouchalleh, Diederik Decroix, en collega’s Ibrahim Moumouh, Lynn Claerhout, Jannik Dirickx en Katrien Janssens voor de ideeën en de feedback.


647 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven