De magie van een sterke titel
Stel, je leest deze titel boven een artikel in je gemeentekrantje: 'Technische meldingen'.
Waar denk je dat het artikel over gaat?
Ik laat je even nadenken. Tik-tak tik-tak tik-tak.
Het kan alle kanten op:
Je gemeente wil je een aantal technische zaken meedelen.
Je krijgt een lijst van de meest gemelde technische problemen van het voorbije jaar.
De gemeente laat weten hoe je een technisch probleem kan melden.
…
Wat als er had gestaan: ‘Hoe meld je technische problemen?’ Had je dan even hard moeten nadenken? Nee dus. Een goede titel zegt meteen waar je tekst over gaat. En vergroot dus de kans dat je tekst gelezen wordt. Hetzelfde geldt voor een goede onderwerpregel, als je een brief of mail schrijft.
Zo maak je goede titels
Zet de essentie of het nieuws erin
Kom je af met vage titels als 'Nieuws uit je provincie'? Vergeet het maar. Ik lees erover als ik geen tijd heb, of geen zin om veel te lezen. Dus, heb je een enquête bij je leerlingen afgenomen? Schrijf dan niet 'Resultaten enquête bij leerlingen bekend'. Maar haal naar boven wat het meeste opvalt, bijvoorbeeld 'Leerlingen willen zelf gsm-gebruik beperken'.
Maak het concreet
Schrijf niet: 'Ons antwoord op uw aanvraag van 29 mei'
Wel: 'Speelstraat 1-7 juli goedgekeurd'
Hoe concreter, hoe beter, ook in onderwerpregels. Een bijkomend voordeel: als je nadien die mail nog eens wil bekijken, vind je hem veel sneller terug.
Denk vanuit je lezer, niet vanuit jezelf
Krijg jij een brief in de bus met deze onderwerpregel: ‘Nieuw beleid afvalintercommunale vanaf januari’, denk je dan ook: “Ja, en? Het zal wel dat hun beleid verandert." Maar wat betekent dat voor mij persoonlijk? Dát wil ik weten. In marketingtermen heet dat: 'What’s in it for me?'.
Dus maak ervan: ‘Vanaf januari krijgt u een papiercontainer’.
Spreek je lezer ook zo veel mogelijk rechtstreeks aan. In het enkelvoud dus, met u of jij.
Gebruik bevelen en andere werkwoorden
Hoe meer actie in je titel, hoe meer je de lezer activeert. Bevelen zijn daar heel goed in. Een titel als ‘Word vrijwilliger’ is heel direct, persoonlijk en zet aan tot actie. Maar ook andere vormen van werkwoorden zijn actiever en minder wollig dan zelfstandige naamwoorden.
Dus niet: 'vijf tips voor een gezonder voedingspatroon'
Wel: 'Met deze vijf tips eet je gezonder' of 'Eet gezonder met deze vijf tips'
Hou het eenvoudig
Vermijd moeilijke woorden, vakjargon en afkortingen. Dat geldt voor alle teksten die je schrijft, maar bij uitstek voor je titels. Praat je boven het petje van je lezer? Dan ben je die onherroepelijk kwijt.
Uit een gemeenteblad haalde ik deze titel: ‘Veiligheidsmonitor 2024’. Pardon? De gemeente bedoelde gewoon: ‘Jouw mening over veiligheid.’ Ah, zeg dat dan!
Wees kort
Schrap lidwoorden, adjectieven die er niet toe doen, vage woorden die de pit uit je titel halen.
Dus niet: 'Lees onze aandachtspunten voor het schrijven van een interessant artikel'
Wel: 'Zo schrijf je een interessant artikel'
Al gehoord van six word stories? Daarin kan je met zes woorden een heel verhaal vertellen. De bekendste six word story komt van Ernest Hemingway: ‘For sale: baby shoes, never worn.’ Voel je hoe deze zes woorden een hele wereld openen? Die beperking werkt ook goed als je titels moet bedenken: ze zetten je aan om de kern te vatten van je tekst of artikel. En om woorden te zoeken die betekenis hebben, actie inhouden, je titel concreet maken.
Tussentitels: een echte meerwaarde
Ze vatten de essentie van je alinea
Zoals een goede titel je artikel samenvat, zo doet een tussentitel dat voor je alinea.
Ze maken je tekst scanbaar
Alle tussentitels bij elkaar vatten je tekst samen. Wie enkel de tussentitels ‘scant’, heeft de essentie van de tekst mee. Een tussentitel kan er zelfs voor zorgen dat je stukken tekst kan overslaan. Bekijk maar eens het volgende voorbeeld. Welke informatie ga jij lezen?
Ben je jonger dan 25 jaar? Dan kan je deze workshops kiezen:
…
…
…
Ben je 25 jaar of ouder? Dan kan je deze workshops kiezen:
…
…
…
Hoe maak je een goede tussentitel?
Volg de tips voor een goede titel of onderwerpregel
Maak je tussentitels concreet, persoonlijk, kort, actief en eenvoudig.
Vertrek vanuit de vragen die je lezer kan hebben
Gebruik die vragen als tussentitel.
Een voorbeeld:
Wat verandert er vanaf september?
Je kind kan langer naar de naschoolse opvang: tot 18 uur.
De opvang verhuist naar de Dorpsstraat 19.
Moet mijn kind dan alleen naar de opvang?
Nee, twee begeleiders wandelen na school met de leerlingen naar de Dorpsstraat.
Verandert de prijs van de opvang?
De opvang kost nog steeds hetzelfde: … euro per half uur.
Wat met prikkelende titels?
Het is een vraag die ik dikwijls krijg tijdens schrijftrainingen: “Mag ik dan helemaal niet meer origineel of grappig zijn?” Zeker bij titels en tussentitels willen mensen origineel uit de hoek komen, woordspelingen bovenhalen, ‘catchy’ schrijven. Wat dan met de tip om zo concreet en duidelijk mogelijk te zijn? Mijn antwoord is genuanceerd.
Kijk naar wie je doelgroep is
Zijn dat overwegend mensen die moeilijk lezen of nog niet goed Nederlands spreken? Hou je dan ver van woordspelingen en figuurlijk taalgebruik. Wees zo concreet mogelijk en gebruik eenvoudige woorden.
Niet: 'Eerste Hulp Bij Belastingaangifte'
Wel: 'Zo vult u uw belastingen in'
Schrijf je voor een breed publiek?
Dan kan een prikkelende titel heel goed werken. Om de aandacht te trekken, mensen tot lezen te bewegen, je artikel te onderscheiden van artikels met saaie titels.
Als ik deze titel lees: ‘Hoe een donut onze economie kan redden’, dan ben ik meteen wakker.
Er had ook kunnen staan: ‘Professor X publiceert zijn oplossingen voor een betere economie’. Geeuw.
Let wel hier op:
Wees er zeker van dat je lezer jouw woordspeling of figuurlijke taal snapt. Zeker online. In een papieren blaadje, tijdschrift of krant kan je nog een verduidelijkende boven- of ondertitel gebruiken. Online wordt dat niet gedaan.
Vermijd flauwe humor of kinderachtige rijmpjes. Daar knappen mensen gegarandeerd op af.
Heb je iemand geïnterviewd?
Dan is een opmerkelijke quote als titel zeker een goed idee. Maar! Dit is geen pleidooi voor sensationele titels of quotes die uit de context gerukt zijn.
Moet je gevonden worden door zoekmachines?
Denk erom dat titels dé plaats zijn waarin Google en consoorten kernwoorden zoeken.
Een fietshandelaar die graag klanten wil bijwinnen, kiest dus beter voor een titel als: ‘Elektrische fiets kopen: waarop moet je letten?’ dan voor: ‘Zo loopt je aankoop op wieltjes’.
In het laatste geval schrijft hij eigenlijk alleen voor de eigen klanten, die sowieso naar zijn website surfen. En waarvan een groot deel waarschijnlijk al elektrisch rijdt. Potentiële nieuwe kopers gaan zoeken op termen als ‘elektrische’, ‘fiets’ en ‘kopen’, niet op ‘wieltjes’.
Dat hij de kernwoorden vooraan in de titel zet, is ook een slimme zet. Google hecht meer belang aan het eerste woord in de titel dan aan het laatste.
Maar staar je niet blind op zoekmachines. Ook met kernwoorden in je titels kan je nog creatief zijn. En maak je de ene titel wat prikkelender en mysterieuzer? Zet dan in de andere titel wat meer trefwoorden. Een goede mix is de boodschap.
Met dank aan Wablieft-collega’s Hans en Nick voor de inspiratie.
Bronnen:
Kommentare