Hoe schrijf je duidelijke teksten in volle coronacrisis? (deel 1)
Ja, ik beken: ook ik hamsterde tijdens de coronacrisis. Teksten weliswaar. Véél teksten. Want er werd nogal wat gecommuniceerd de afgelopen dagen. Er kwamen geregeld nieuwe maatregelen. Winkels, bibliotheken en containerparken sloten. Optredens en opleidingen werden uitgesteld.
Dat een crisis het beste én het slechtste in mensen naar boven brengt, dat is zeker. En dat geldt ook voor de teksten over de coronamaatregelen. Sommige waren parels. Andere, euh, zeer ruwe diamanten. Ik screende enkele teksten op duidelijkheid en ik geef je drie gouden schrijftips mee.
Tip 1: Begin met de kernboodschap
Wat moet jouw lezer zeker onthouden? Zet die boodschap in je eerste zin. Of in de tweede als het echt niet anders kan. Val dus met de deur in huis, ook al breng je slecht nieuws. Haakt je lezer af na de eerste alinea? Dan heeft die alvast de kern mee.
Doe je dat niet, dan wordt je lezer ongeduldig. Want waarom zou die verder lezen? Wat verwacht de schrijver van hem of haar?
Hoe doe je het beter niet?
"Beste bezoeker,
Je kocht tickets voor xxx in xxx op 12 maart 2020. Hieronder een mededeling van producent xxx:
Zoals je wellicht vernomen hebt via de pers zijn wij, als organisator, genoodzaakt een aantal maatregelen te nemen naar aanleiding van de uitbraak van het Coronavirus en de maatregelen die de overheden hebben uitgevaardigd."
Als ik tickets heb voor een optreden, wil ik meteen weten of dat nog doorgaat. En het zal me een worst wezen wat de producent daarover te zeggen heeft. Pas in de vijfde alinea lees ik:
"Jouw tickets vallen helaas onder deze maatregel, dus we moeten je helaas melden dat je tickets niet meer geldig zijn en dat we je met aandrang vragen om niet op te komen dagen vanavond."
Hoe doe je het dan wel?
"De hoofdbibliotheek en alle wijkbibliotheken sluiten vanaf vrijdag 13 maart, zeker tot en met dinsdag 31 maart. Check regelmatig de informatie op de website en op onze Facebook, Twitter of Instagram."
Deze stadsbibliotheek heeft het alvast goed begrepen. In deze eerste alinea van de mail weet je meteen wat de maatregel inhoudt.
Tip 2: geef korte instructies in bevelvorm
Wil je dat je lezer iets doet? Kom dan meteen ter zake en gebruik een bevelvorm. Zo vermijd je een lange aanloop. Je zin is geen oude dieselmotor die moet opwarmen. Eerder een vinnige sportauto die recht op zijn doel afgaat.
Hoe doe je het beter niet?
In de mail van een dienst voor preventie en bescherming op het werk lees ik dit:
"Verder raden de overheden "social distancing" aan, dat betekent dat nauw contact en vooral handen schudden en kussen moet worden vermeden."
Foute boel hier. En dan heb ik het nog niet over het vage ‘social distancing’.
Hoe doe je het dan wel?
Deze richtlijnen van de overheid zijn kort en to the point.
Was je handen regelmatig en grondig met water en zeep.
Hoest of nies in een papieren zakdoekje of in de binnenkant van je elleboog.
Gebruik papieren zakdoekjes en gooi ze weg in een afsluitbare vuilnisbak.
Blijf thuis als je zelf ziek bent.
Bam! Daar word ik blij van. En dat mag als eens in deze vreemde tijden.
Tip 3: schrijf actief
Actieve zinnen maken duidelijk wie een handeling uitvoert. En toch gebruiken we zo graag vage passieve zinnen. Dat is een gemiste kans wanneer je organisatie iets positiefs doet. Zet dat gerust in de kijker, met een actieve zin bijvoorbeeld.
Hoe doe je het beter niet?
Dit tekstje zet een restaurant op zijn Facebookpagina:
Om het half uur zullen alle handvaten van deuren gereinigd worden.
We aanvaarden enkel betalingen met de kaart, na iedere betaling wordt het machine gereinigd.
Er zal materiaal voorzien zijn om jullie handen te reinigen na iedere betaling.
In elke zin een passief. Niet nodig, lijkt me.
Hoe doe je het dan wel?
Elk half uur maken we alle handvaten van deuren schoon.
We aanvaarden enkel betalingen met de kaart. Na iedere betaling ontsmetten we de machine.
We voorzien handgel. Zo kan je je handen ontsmetten nadat je betaalde.
Weg met het passief, en hoera voor jouw organisatie.
Kommentare