top of page

Nee, 'klik hier' is geen goede link

Snel informatie zoeken in een mail of webtekst. Soms gaat het vlot. Soms wil je je laptop van pure frustratie uit het raam smijten.


Een vrouw zit aan haar laptop en bijt gefrustreerd op een potlood
Afbeelding van Jan Vašek via Pixabay

De case: afgelopen zomer ging mijn dochtertje op sportkamp. Na het kamp bleek haar joggingbroek onvindbaar. Ik snorde de mail op die ik van de kamporganisator had gekregen.


De uitdaging: zoek in één seconde hoe ik de verloren jogging kon terugvragen.

Hallo! Vanwege het volledige team willen we jullie bedanken voor het afgelopen kamp. Hier vindt u een bewijs van deelname dat kan gebruikt worden om een vergoeding te krijgen van uw mutualiteit. De foto's kan je vinden op ons Flickr Album. Via deze link kan je feedback geven, op die manier kunnen we blijven onze kampen verbeteren. Spullen verloren op kamp? Via dit formulier kan je dit doorgeven.

Het antwoord: via de link


Hier? Of via deze link, of dit formulier? Nee, kamporganisator, dit formulier is geen duidelijke benaming voor een link. Maak ervan: Vraag hier je verloren spullen terug. En ik vergeet dat ik mijn laptop uit het raam wilde smijten. Ik wil niet in een mail zoeken hoe ik een formulier kan invullen, waar ik moet klikken om mijn concerttickets te downloaden. Ik wil het in één oogopslag zien. Tijd gespaard. Tijd die ik kan steken in iets nuttigers dan laptops verminken.


Waarom werken links als hier, lees meer en meer informatie niet?

  1. We lezen niet op een scherm. We scannen. Onze ogen gaan naar opvallende elementen: afbeeldingen, titels, knoppen. En hyperlinks. Met hun kleurtje en onderlijning zijn het echte aandachttrekkers. De ogen van je lezers gaan in de bovenstaande tekst dus naar ‘dit formulier’. Maar met die informatie zijn ze niets. Je lezers willen weten wat er onder die link zit, waar ze terechtkomen op het web. Met ‘Flickr Album’ scoort de kamporganisatie dus al beter. Voor wie weet wat Flickr is, natuurlijk.

  2. Blinden en slechtzienden ‘scannen’ evengoed een webpagina. Als ze voorleessoftware gebruiken tenminste. Ze klikken met hun tabtoets van link naar link, de software leest de link voor of zet hem om in braille. Die link heeft dus maar beter betekenis. Tien tips om energie te sparen, ik zeg maar iets.

  3. Een link die iets zegt? Beter voor jou, én voor Google. Die scoort ‘scanbare’ elementen hoger, omdat we die het vaakst lezen. Zoals hyperlinks dus. Zet daar je trefwoorden in, en hop: je webpagina schíet naar boven in de zoekresultaten. Stel dat ik je doorverwijs naar Training duidelijk schrijven bij Wablieft. Dat zijn drie trefwoorden voor de prijs van één: training + duidelijk schrijven + Wablieft. Score!


Mijn tips voor betekenisvolle links

  1. Maak je link concreet, geef hem een slimme naam Vertel de lezer waar die terechtkomt op het web. Niet > Lees meer. Wel > Bekijk ons rapport over zeldzame diersoorten.

  2. Zet nooit volledige URL’s in je tekst Of krijg jij graag zulke mails: Ontdek het programma van Winter aan zee op https://www.bing.com/search?q=programma+winter+aan+zee+10&form=ANN&refig=17ccbe0604e248e68d2bfcc1f521f78&qs=LS&pq=programma+&sk=PRES1LS4MT1AS2&sc=10-10&cvid=17ccbe0604e248e68d2bfcc1f521f Dan toch maar liever: Ontdek het programma van Winter aan zee. Uitzondering: een website kan wel. Zoals wablieft.be. Dat spreekt.

  3. Geef je links kleur en onderlijn ze. Zo herkent je lezer je tekst als link. En hier komt een andere tip om de hoek: onderlijning is voor hyperlinks, vet om iets te benadrukken. Onderlijn je een titel of een kernwoord? Dan heeft je lezer de neiging om daarop te klikken. Met frustratie als gevolg, want er gebeurt niks. Toegegeven: in dit artikel heb ik voor de uniformiteit ook de fictieve voorbeelden onderlijnd en blauw gemaakt. Hopelijk zie je intussen niet groen van frustratie. Sorry in dat geval ;-)


Extra tip

Wil je weten hoe je een hyperlink een naam geeft? > Klik hie… Nee! > Zo geef je je link een zelfgekozen naam.


 

Dank je wel voor de inspiratie:

  • AGConsult

  • Mark Van Bogaert, Scanbaar schrijven, uitgeverij Lannoo, 231 bladzijden, 25,99 euro

347 weergaven0 opmerkingen
bottom of page