top of page
  • Foto van schrijverKatrien

Recht op je doel af

Voor dag en dauw op de trein naar Gent. Farida en ik trappen vandaag het nieuwe werkjaar af, traditioneel met chocolade.


Mijn doel

Ik weet het wel, de reis is belangrijker dan het doel. Behálve wanneer je duidelijke teksten schrijft. Dan is het zelfs essentieel om je doel altijd voor ogen te houden. Waar je je op reis een afslag kan permitteren, graag zelfs, is dat uit den boze wanneer je een tekst schrijft.


Waarom schrijf je de tekst?

Stel, je werkt in een cultuurcentrum dat van naam verandert. Je moet een tekst opstellen om de nieuwe naam bekend te maken. Dan is de kans groot dat je je aan de computer zet en begint te schrijven. Daarmee sla je de belangrijkste stap over: stilstaan bij het doel van je tekst. Waarom schrijf je de tekst? Voor wie is hij bestemd? Wat wil je dat je lezers doen nadat ze je tekst gelezen hebben?


pijl in de roos
foto: Laura (Flickr)

Een oefening

Mocht je deze oefening maken, dan kom je wellicht tot de volgende antwoorden:

  • Deze tekst gaat naar de mensen in ons klantenbestand. Ze kennen ons, want ze hebben ooit minstens één voorstelling bijgewoond.

  • Deze mensen moeten weten dat Naam Twee de nieuwe naam is voor Naam Een.

  • We willen dat ze Naam Twee herkennen en gebruiken.

  • We willen dat de lezers vertrouwd worden met de nieuwe naam en het nieuwe logo. Dat die een positief gevoel oproepen, een gevoel van verbondenheid.

  • We willen dat ze gaan kijken op de nieuwe website en dat ze ons volgen op de nieuwe Facebookpagina.

  • De lezers moeten weten dat verder alles hetzelfde blijft.


Geen omwegen

Wat als je tekst niet bestemd is voor je bezoekers, maar voor bedrijven en organisaties waarmee je samenwerkt? Dan ligt de nadruk wellicht minder op ‘vertrouwen en herkenbaarheid behouden’, maar eerder op praktische dingen:

  • De naamsverandering gaat in vanaf datum x.

  • In de bijlage vind je ons nieuwe logo.

  • Onze nieuwe website, sociale media, mailadressen zijn: ...

  • Wil je links op jouw website aanpassen naar onze nieuwe website en sociale media?

  • Wil je onze gegevens wijzigen in je database?

  • Gemaakte afspraken en contracten blijven geldig.

Met andere woorden: de organisaties en bedrijven moeten een paar aanpassingen doen, en je wil dat voor hen zo gemakkelijk mogelijk maken. Dat is je doel. Informatie die niet ten dienste staat van je doel, schrap je. Zo simpel is dat. Geen omwegen.


Het halve werk

Een duidelijk doel formuleren is het halve werk. Het geeft je tekst structuur. Je bouwt een skelet, waaraan je je tekst kan ophangen.


Een helder doel helpt je ook om te schrappen wat niet relevant is. Vermeld je bijvoorbeeld hoe jullie aan de nieuwe naam gekomen zijn? In de tekst voor bedrijven en organisaties is dat ballast. Maar in de tekst voor de bezoekers kan dat verhaal sympathie oproepen, verbondenheid creëren. En dat is precies wat je wil.


Chocolade

Ik ga vandaag recht op mijn doel af, chocolade. Euh neen, een frisse start van het nieuwe werkjaar, natuurlijk. En ik wens jou hetzelfde.


Meer tips voor duidelijke taal?

299 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page